Tenzij je onder een steen hebt geleefd, weet je dat de euforie van kunstmatige intelligentie (AI) de wereld overneemt en dat het enthousiasme niet alleen beperkt is tot de zakelijke en investeringsgemeenschappen. Terwijl bedrijven AI gebruiken om betere producten en diensten te bouwen, gebruiken professionals het om te helpen bij hun werk. Studenten lopen niet ver achter en velen gebruiken het al om te helpen bij hun studies en projecten. Nieuw onderzoek heeft echter aangetoond dat kinderen die ChatGPT als studie-assistent gebruikten, slechter presteerden bij toetsen in vergelijking met kinderen die geen AI-tools gebruikten.
Ter vergelijking: een onderzoek door onderzoekers van Wharton University en Pennsylvania University, uitgevoerd onder bijna 1.000 wiskundestudenten op scholen in Turkije, toonde aan dat het gebruik van GenAI-tools het voor kinderen moeilijker maakt om te leren en nieuwe vaardigheden te verwerven, terwijl het hun prestaties op de korte termijn helpt verbeteren.
Onderzoek toont aan dat het gebruik van ChatGPT het leervermogen van kinderen belemmert
De onderzoekers verdeelden de groep in drieën. Ze gaven de ene groep een GPT Base-versie, terwijl een andere groep een GPT Tutor-versie kreeg met een interface die vergelijkbaar is met ChatGPT-4, maar met waarborgen. De derde groep, die de “controlegroep” werd genoemd, kreeg geen enkele technologische assistentie. Deze groep vertrouwde alleen op traditionele bronnen zoals leerboeken en aantekeningen voor assistentie.
Het onderzoek toont aan dat de prestaties van de groep die de assistentie van de GPT-basis had, 48% beter waren dan de controlegroep. Ze presteerden echter 17% slechter dan de controlegroep zonder AI-assistentie.
De groep die de GPT Tutor-versie had, presteerde 127% beter in de oefensessie die werd ondersteund door AI. Zonder de assistentie waren hun prestaties echter vergelijkbaar met die van de controlegroep.
Zoals Wharton-professor Hamsa Bastani, die medeauteur was van het artikel, zei: “We maken ons echt zorgen dat als mensen niet leren, als ze deze tools als kruk gaan gebruiken en erop vertrouwen, ze niet echt die fundamentele vaardigheden zullen opbouwen om deze tools in de toekomst effectief te kunnen gebruiken.”
AI gebruiken zonder beperkingen kan problematisch zijn
Hoewel het rapport de productiviteitsverhoging benadrukt die het gebruik van AI met zich meebrengt, waarschuwt het ervoor om het ongehinderd te gebruiken. De onderzoekers ontdekten dat studenten AI-chatbots gebruiken als een “kruk” – en in plaats van hun eigen vaardigheden te ontwikkelen, vroegen ze de chatbots gewoon om antwoorden.
Volgens Bastani, “als we het een beetje lui gebruiken en het werk dat we zouden moeten doen uitbesteden en volledig vertrouwen op het machine learning-model, dan kunnen we in de problemen komen.”
Een ander probleem met AI-modellen zoals ChatGPT is dat ze vaak niet de juiste antwoorden geven, omdat de modellen nog lang niet perfect zijn. Vergeet niet dat ze meer lijken op je telefoon die het volgende woord voorspelt dat je gaat typen dan op een echt algemeen intelligentiesysteem, dus ze roepen vaak totaal onjuiste antwoorden op. De meeste studenten weten dat echter niet, dus nemen ze hun antwoorden voor waar aan, wat op zowel de korte als de lange termijn problematisch kan zijn. Ook zijn studenten overmoedig over het vermogen van ChatGPT om hen te begeleiden en in een enquête die gelijktijdig met het experiment werd uitgevoerd, zeiden studenten dat ze niet geloven dat ze minder leerden door het gebruik van de chatbot.
Belangrijk is dat degenen die AI tutor gebruikten er na de test vertrouwen in hadden dat ze het veel beter hadden gedaan dan zonder de hulp. Dat was echter niet het geval, zoals de resultaten ons vertellen.
ChatGPT wordt steeds populairder onder kinderen
ChatGPT wordt steeds populairder onder kinderen en onderzoek van Pew van vorig jaar toonde aan dat 13% van de tieners tussen de 13 en 17 jaar in de VS ChatGPT heeft gebruikt voor hun schoolwerk. De enquête toonde aan dat tieners in hogere klassen ChatGPT vaker gebruiken.
De enquête onderzocht ook of kinderen het acceptabel vinden om de AI-chatbot te gebruiken. Ongeveer 70% van de tieners die van ChatGPT hebben gehoord, zegt dat het acceptabel is om het te gebruiken tijdens het onderzoeken van iets nieuws. 13% zegt echter dat het niet acceptabel is om ChatGPT te gebruiken.
Volgens de Pew-enquête “zegt slechts één op de vijf tieners die van ChatGPT hebben gehoord, dat het acceptabel is om het te gebruiken om essays te schrijven, terwijl 57% zegt dat het niet acceptabel is.” Toen er specifiek werd gevraagd naar het gebruik van ChatGPT om wiskundige problemen op te lossen, zei 39% dat het acceptabel was, terwijl 36% het onacceptabel vond.
genAI-tools gebruikt door tieners
Bron
Scholen beperken gebruik van generatieve AI-tools
Turnitin, een populair bedrijf voor plagiaatdetectie, ging door 200 miljoen schrijfopdrachten en ontdekte dat terwijl 10% AI in een of andere vorm gebruikte, 3% grotendeels werd gegenereerd met behulp van generatieve AI-tools. Deze resultaten zijn vrijwel zeker ook lager, omdat studenten die weten dat hun opdrachten op AI worden gecontroleerd, het veel minder snel zullen gebruiken (en degenen die dat wel doen, zullen proberen het te verbergen).
Omdat veel studenten openlijk AI-tools zoals ChatGPT gebruiken om te spieken, hebben veel scholen het gebruik ervan verboden, terwijl sommige andere om openbaarmaking vragen als dergelijke tools zijn gebruikt.
Leraren gebruiken nu ook AI-detectietools om erachter te komen of studenten hun werk doen